Skräp kostar skattebetalarna miljarder varje år. Därför skapade Sveriges största restaurangkedja ett sätt att uppmuntra människor att slänga sitt skräp på rätt plats – i papperskorgen.

– Papperskorgen i vår app är lika bra för plånboken som för miljön, säger Linnéa Andersson, digital chef på McDonald’s.

640@60

Extern länk: Ladda ner appen och få bra erbjudanden


Redan för fem år sedan lanserade McDonald’s sin app som idag gör det möjligt att tjäna poäng, spela spel – och inte minst beställa och betala mat direkt i appen.

Skanna ditt skräp

Att allt fler av restaurangkedjans 400 000 dagliga gäster använder appen för att köpa take-away var en stark anledning till att McDonald’s nu testar en ny funktion för att försöka minska nedskräpningen i Sverige. Sedan i höstas har det varit möjligt att gå in i appen, öppna mobilkameran och skanna när McDonalds-förpackningen slängs i en soptunna. Som tack för din hjälp får du en jättebra Donken-deal.

Investeringen har hittills resulterat i över 160 000 skanningar.

– Syftet är att öka medvetenheten hos våra gäster om att ta hand om deras sopor och nu insåg vi att det gick att använda appen för att skapa ett beteendeförändring, säger Linnéa Andersson.

640@60

Linnéa Andersson, digital chef på McDonald’s.

Paj för en femma

Förutom att plocka upp “A deal of the day”, som en äppelpaj för en femma eller en cheeseburgare för en tia, kan du för lite roligare ingå i en topplista över de bästa skräpkastarna.

– Många av våra appanvändare gillar att spela – och vissa vill alltid ligga högst upp på topplistan. På så sätt hoppas vi skapa medvetenhet och inte minst engagemang för något som kanske inte alla tycker är så roligt: ​​att slänga sitt eget skräp. Vi vill förändra ett beteende som kanske känns ganska självklart, samtidigt vet vi hur mycket skräp som hamnar i naturen och på våra gator.

“Belöningar motiverar”

Mikael Drackner är socialantropolog och chef för kunskapsutveckling på Håll Sverige Rent. Han arbetar dagligen med att försöka förstå våra attityder och beteenden, och i slutändan få oss att ändra dem.

– Belöningar kan stärka kundens motivation att göra sig av med sitt skräp på rätt sätt. För individen är det dubbelvinst: det känns bra att göra något för miljön, och det är bra för plånboken, säger Mikael Drackner.

Engagerade appanvändare

Linnéa Andersson menar att McDonald’s ligger i täten bland restaurangkedjor i Sverige med denna konkreta satsning på att minska nedskräpningen.

– Vi har många engagerade appanvändare. Det här är ett sätt att använda McDonalds storlek för att göra något riktigt bra. Planen är att fortsätta använda verktyget i appen för att lyfta fram våra gästers goda beteende, säger Linnéa Andersson.



FAKTA: Tre enkla steg – det är så du gör

1. Ladda ner McDonald’s-appen

2. Ta ditt skräp till papperskorgen

3. Håll papperskorgen över papperskorgen och skanna med appen. Lägg soporna i papperskorgen

Om du har gjort det rätt kommer du att belönas med bra erbjudanden för ditt nästa besök på McDonald’s.



FAKTA: McDonalds resa för att minska engångsplaster:

2018 – Plastlocken till McFlurry försvinner.

2019 – Sugrör, milkshakekoppar och salladslock tas bort. Resultat: en minskning med 56 ton plast.

2020 – Ballonger och sugrör av plast försvinner.

2021 – Plastbesticken byts ut mot träalternativ.

2022 – McDonald’s är den första stora restaurangkedjan som tar bort de genomskinliga plastmuggarna för sina smoothies.

2023 – Locken på kalla drycker som dricks på restaurangen försvinner. Byt dessutom till papperslock för alla kalla drycker för take away, och McDrive.

2024 – Plastlocken till alla varma drycker för take away och McDrive byts ut mot papperslock under det sista kvartalet.

Extern länk: Beställ och betala direkt i appen


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa