SJ lägger ner pendlartåg – oväntade reaktionen: ”Positivt”


SJ skrotar pendeltrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Men det som låter som dåliga nyheter kan faktiskt leda till något bra, säger Jonas Friberg, ordförande i Resenärnerna.
– Det kan vara sättet att äntligen få ett tågsystem mellan Stockholm och Uppsala där man kan resa med alla möjliga biljetter.

Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, tror att beskedet om att lägga ner SJ:s pendeltåg kan leda till något bra, för just nu kan det bli rörigt, när både SJ, SL/UL och Mälardalstrafiken kör tåg på sträckan.

– Det har varit ungefär fyra till tio tågavgångar i timmen med olika regler, pris, och principer. Det är bra att pendlarna nu måste hålla reda på färre bestämmelser och inte riskerar att ta fel tåg.

Många personer har fått böter längs sträckan efter att ha satt sig på tåget med fel typ av biljett.

– Det har varit den linje i Sverige där de flesta har kontrollerats för fel biljett, eftersom det finns så många olika regelverk. Detta kan vara sättet att äntligen få ett tågsystem mellan Stockholm och Uppsala där du kan resa med alla sorters biljetter.

Regionerna måste ta ett större ansvar

Jonas Friberg lyfter fram att en utveckling i övriga landet är att regionerna tar ett större ansvar för tågtrafiken och att det kan ses som en naturlig utveckling.

SJ skriver i sitt pressmeddelande att “Mälardalstrafiken kommer nu att kunna ta över SJ:s avgångar så att nuvarande trafiknivå kan fortsätta.”

– Det positiva är att det blir mindre stökigt och att regionerna får ta mer ansvar, det är upp till Stockholms- och Uppsalaregionen att se till att täcka upp det.

Andra mer negativa: “Hela havet stormar”

Men alla är inte positiva till nyheten.

– Det här är “hela havet stormar”-nyheter. Vi är chockade och trodde inte att så stora förändringar kunde ske så sent in i den nya tidtabellen, säger Per-Anders Staav, ordförande i föreningen TIM-pendlare.

Han menar att förändringen kräver införande av ny trafik redan i december, då pendelbanan läggs ner – vilket han inte litar på att kommer att göras. Dessutom finns det redan enligt Per-Anders Staav problem med förseningar eftersom de reguljära tågen åker långa sträckor och stannar på många ställen, till skillnad från pendeltågen som går utan stopp.

– Det förutsätter att det finns en lösning. Om SJ tar bort denna linje är det bara de tåg som drabbats av förseningar kvar.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa