Två avgångar i timmen i båda riktningarna transporterar tusentals resenärer mellan städerna varje dag – men snart tar det stopp. Konkurrensen från växande Mälartåg hårdnar och enligt vd Monica Lingegård förlorar SJ över 50 miljoner kronor om året på att upprätthålla trafiken.
Att låta det fortsätta samtidigt som rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll måste betalas vore rent ansvarslöst, anser hon.
– Vi kan inte få ihop det. Och att låta det kosta så mycket pengar är inte möjligt. Då blir det mitt ansvar att lägga ner det här, säger hon.
Trafiken pågår fram till tidtabellsändringen den 15 december. SJ:s ordinarie regionaltåg norrut från Stockholm kommer att fortsätta att stanna i Uppsala, men det blir inte med pendlingsfrekvens.
Det hade krävts en rejäl höjning av biljettpriset för att kunna fortsätta med det och det hade resenärerna förmodligen inte accepterat, resonerade Monica Lingegård. Särskilt inte när regionalt ägda Mälartågsbiljetter för samma sträcka kostar runt tio kronor mindre än SJ:s.
– Vår produktion är inte dyrare än deras, utan vi är bara biljettfinansierade. Vi har ingen skattefinansiering och om vi ska lyckas hålla nere priserna så att vi möter Mälartåg så får vi inte ihop ekonomin.
Har det alltid varit en så förlustaffär på den här sträckan?
– Nej, 2019 hade Mälartåg två avgångar och då fyllde vi på våra tåg ordentligt och fick alla intäkter. Men sakta men säkert har vi fått ta ut högre priser samtidigt som Mälartåg har en biljett som är delvis skattefinansierad. Med tiden blir det svårt att konkurrera med, säger Monica Lingegård.
Hon tycker att kollektivtrafiklagstiftningen behöver ses över för att se till att skattemedel inte läggs på kollektivtrafiken i onödan.
– Med tanke på regionernas ekonomi och behovet av att vara försiktig med skattebetalarnas pengar måste man se till att inte konkurrera med kommersiell trafik i onödan. Att vi låter det kommersiella leva och växa på ett bra sätt.
Monica Lingegård tror att beskedet kommer att väcka många starka reaktioner.
– Det är en fin trogen produkt som går i graven. Det finns säkert folk i allt från statliga kanslier till företag som har älskat att kunna pendla i både första och andra klass.
Beskedet kommer bara en vecka efter att SJ meddelat att nattågen mellan Göteborg och Umeå samt Göteborg och Jämtland ska ställas in. Även det berodde på bristande lönsamhet, men inte på konkurrens.
– Vi har bolagsordning och ägarstyrning som säger att vi inte får köra olönsam trafik. Vårt uppdrag är att vara kommersiella och kunna leva på de inkomster vi har, och vi måste kunna göra de stora investeringar som vi gör, säger Monica Lingegård.
Läs också:
“Järnvägen rasar framför våra ögon” – ingen ansvarar för helheten längre
“SJ kan riva Friends arena om de vill ha fler depåer”
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.