Så skriver Svenska Turistföreningen i sin kampanj för att rädda nattågen till och från Jämtland.
Turismen, att vara en av de viktiga näringarna för Sverige som blir lidande när regeringens politik leder till trasig tågtrafik.
Annons
Detta i veckan har SJ även meddelat att man lägger ner Uppsalapendeltåget. Många av oss har suttit på den genom åren, utan den hade jag som student till exempel inte kunnat bo i Uppsala och jobba i Stockholm.
Annons
Nu är det stängt. Inte för att folk inte åker den. Men för att det inte är kommersiellt gångbart. Det är också anledningen till att SJ inte tänker köra nattågen till och från Jämtland.
”Det är en fin trogen produkt som går i graven.”, säger SJ:s vd Monica Lingegård något melankoliskt DN om Uppsalapendeln. Hon fortsätter:
“Med tanke på regionens ekonomi och behovet av att vara försiktig med skattebetalarnas pengar måste man se till att inte konkurrera med kommersiell trafik i onödan. Att vi låter det kommersiella leva och växa på ett bra sätt.”
Det är meningar som de som får mig att hata att bo i Sverige. Vi klarar inte ens vår tågtrafik, för vad är viktigast, viktigare än att föräldrar kan komma hem på fredag kväll i tid för att krama sina barn, viktigare än någon som bor i Uppsala men jobbar i Stockholm missar inte en viktigt möte, är vinst. Vinst är viktigare än precis allt annat.
Och det är därför så lite fungerar idag. Oavsett om det handlar om tåg, järnvägsunderhåll, postutdelning, vård, tandvård eller andra samhällstjänster som vi gjort om till en privatiserad lekstuga.
Och nu blir det värre, tack vare regeringen. Otillräckliga statliga medel skapar en situation där SJ inte längre avser att ta sitt samhällsansvar.
I decennier Svenska politiker har underfinansierat järnvägsnätet och privatiserat grundläggande svensk infrastruktur. Problemen började inte med den här regeringen, men de kliver in för att förvärra situationen.
Annons
Annons
Därför är det inte längre självklart att statligt ägda SJ ska bistå med samhällsservice. Du måste göra vinst. Och man får inte stå i vägen för privata aktörers möjlighet till vinst.
Situationen i Sverige är så dålig att folk väljer att flytta för att slippa pendla med tåg. Du väljer bort jobb du gillar eftersom bara tanken på att pendla med tåg är för jobbig. Du slutar och får jobb i din hemstad istället, när du har väntat i många timmar på tåg som varken avgår eller kommer i tid.
Och det är klart att man förstår att något är väldigt, väldigt sjukt när man är GLAD över att ingen del av transporten från och hem med tåg blev försenad.
Under sittande regeringen har situationen blivit ännu värre. Nyheterna om Jämtlandstågen och Uppsalapendeln visar tydligt. Anledningen till det är enkel. Regeringen prioriterar inte järnvägs- och tågtrafiken, trots att den är avgörande i mångas vardag för att bland annat pendla till jobbet. Pengarna går istället till saker som att sänka drivmedelsskatterna för bilförare och tydligen även att skrota flygskatten.
Kanske blir det så när ingen i regeringen kommer från Norrland. Då hade du vetat att det är helt orimligt att ta flyget mellan till exempel Stockholm och Gävle, eftersom tågresan är 1 timme och 23 minuter lång. Då hade man vetat att resan med bil tar längre tid och till skillnad från tåget gör det att man inte kan sitta och jobba under resan.
Det här är idiotisk politik. Folk vill åka tåg, klimatfrågan gör tåget till ett intressant alternativ för fler, men regeringen, eh, satsar på bilar och flyg?
Annons
Var är logiken i det?
Det är politik som gör Sverige fattigare. Det är en politik som är rent kontraproduktiv om hela landet ska fortsätta utvecklas och människor ska kunna pendla till jobbet.
Svenska Turistföreningen kampanj för Jämtlandstågen är viktigt. Skriv under om du inte redan har gjort det.
Jag tror att jag kommer.
Det kan verkligen inte fortsätta så här.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.