Självkörande bilar är säkrare än människor – ibland

348aa426 4fea 4724 bbf1 42fd966345f6



348aa426 4fea 4724 bbf1 42fd966345f6

Vi rullar över Älvsborgsbron. Ett soligt Göteborg breder ut sig längs älven, det glittrar i vattnet. Ingenjören jag åker med släpper demonstrativt taget om ratten för att njuta av utsikten, den stora suven ligger säkert kvar i filen.
Det är 2016 och min första tur i en självkörande bil. Nu är planen att Volvo ska börja låna ut autonoma bilar till familjer i staden så att de kan provköra dem. Om ett par år bör du kunna gå in till bilhandlaren och köpa en bil som kör själv. Ta en tupplur eller läs tidningen på väg till jobbet.
Sedan kommer dödsolyckorna. En fotgängare som blir påkörd av en Uber när han leder en cykel över vägen i Tempe, Arizona. En förare som dödas när hans Tesla kraschar in i en lastbilstrailer i Florida.

Det blir en kalldusch för den hajpade tekniken. Folk kanske dödar varandra i trafiken varje dag, men nu hade datorer dödat människor. Plötsligt frågar man sig inte när de självkörande bilarna slår igenom på bred front, utan om det gör de överhuvudtaget. Är det ens säkert att släppa taget om ratten och låta en robot ta kontroll över liv och död?
En ny studie, en av de största i sitt slag hittills, publicerad i Naturkommunikation indikerar att det kanske inte är en helt dum idé. Åtminstone i vissa situationer.
Forskarna sammanställde data från 2 100 olyckor med självkörande bilar och jämförde dem med data från över 35 000 bilolyckor med mänskliga förare.
Grunden är visserligen begränsad, självkörande fordon är ett så nytt fenomen att det finns väldigt lite data att gå på. Men tidningen visar att fordon som kontrolleras av en dator i genomsnitt är säkrare än mänskliga förare i rutinmässiga körsituationer. Som att anpassa sig till trafikflödet och hålla rätt avstånd.
Tanken på att lämna över hjulet är attraktivt av flera skäl. Upp till 90 procent av alla bilolyckor kan hänföras till mänskliga faktorer, skriver forskarna.
Och datorer gör sällan mänskliga fel. De har inte sovit dåligt, de har inga skrikande barn i baksätet, de tittar inte på sina mobiler, de sätter sig inte bakom ratten efter fem starköl.
Problemet är att datorer har sin egen flora av fel. Som resultaten visar är de bra på att hantera välbekanta, rutinmässiga situationer – som att driva längs motorvägen. Det oförutsägbara är svårare.
Som med vägarbeten och trafikincidenter, alltså situationer där spelreglerna på vägen har förändrats. Andelen olyckor i sådana situationer är fyra gånger högre för självkörande fordon, enligt analysen.

I studien dyker två upp andra uppenbara brister. Ljuset ger effekt, självkörningsolyckor är fem gånger vanligare när ljusförhållandena är dåliga i gryning och skymning.
Komplexitet ökar också risken för olyckor. Olyckor i svängar med självkörande bilar är dubbelt så vanliga som med bilar med mänskliga förare. Svängar skulle jag påstå är något av en nödvändighet om man är ute på vägarna.
I den andra vågskålen. Nästan 20 procent av olyckorna med mänskliga förare berodde på dålig uppmärksamhet eller dåligt körbeteende. Tio gånger fler än olyckor med självkörande fordon.
Vi är i något slags gränsland. Datorerna överglänser oss i det enkla och förutsägbara, men våra enkla hjärnor slår dem så fort det blir tufft.
Till sist blir frågan om självkörande bilar närmast filosofisk. Hur säkra måste de vara för att vi ska kunna lämna över ratten? För det är ganska uppenbart att de även idag kan rädda liv i vissa situationer.
Läs också:
Jonas Fröberg: Teslas självkörande bilar – epokskifte eller fräckt sätt att höja aktiekursen?
Rapport: 300 000 jobb i Sverige kan helt eller delvis ersättas av AI
Allt du behöver veta när Chat GPT börjar prata


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen