Här får hon stöd av Lärarförbundet:
– Det här är ett gyllene tillfälle för kommunerna att minska storleken på barngrupper och att kunna planera sin undervisning, säger Pia Rizell, andre vice ordförande för Sveriges lärare, och framhåller att många barn har ett stort behov av anpassningar och att vara i mindre sammanhang.
DN kunde under måndagen berätta att Sveriges kommuner och regioner, SKR, räknar med att var tionde förskola försvinner på grund av den kraftiga minskningen av antalet nyfödda. SKR uppmanar kommunerna att sluta planera nya förskolor och förbereda sig för att kunna lägga ned befintliga.
Lotta Edholm konstaterar att det varit hårt tryck på kommunerna i många år eftersom det har varit “väldigt många barn”. Dessutom har det varit svårt för kommunerna att rekrytera personal och många förskolor har för många outbildade medarbetare.
– Nu är det viktigt att kommunerna verkligen sparar på lokaler snarare än personal, säger Lotta Edholm och fortsätter:
– Det här är inte lätt. Dessa förändringar i demografin har skett väldigt snabbt, så det finns stora utmaningar för kommunerna att hantera. Det inser jag också. Men de får statsbidrag och i år investerar vi 2,8 miljarder för att minska storleken på barngrupperna och de investeringarna kommer att finnas kvar och till och med öka lite nästa år oavsett om antalet barn sjunker.
Lotta Edholm konstaterar att privata förskolor kan drabbas hårdare än kommunala eftersom det ofta är mindre enheter.
– Enheter som är väldigt, väldigt små är mer utsatta om ett barn försvinner än om det är en stor enhet som förlorar ett barn. Så känsligheten för ett minskat antal barn är större i små enheter.
I ett första steg är det nedläggning av förskolor som väntar. Men efter det kommer grundskolan att ha färre elever.
– En stor del av utvecklingen gällande skolan har redan börjat i storstäderna där man ser en minskning av antalet barn i förhållande till de prognoser som fanns för bara några år sedan, säger Lotta Edholm och fortsätter:
– Men det gäller samma sak där: det finns möjlighet i detta att satsa på behöriga lärare och mindre klasser, framför allt för de mindre barnen.
Det stora problemet, enligt Lotta Edholm, är att kommunerna satsar så olika på förskola och skola.
– I grundskolan skiljer det cirka 70 000 kronor per elev och år mellan den kommun som satsar mest och den som satsar minst. Det är klart att det finns skillnader mellan kommunerna, men de objektiva grunderna för de skillnaderna är ungefär hälften, säger hon.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.