Studien visar att Stockholm har det mest hållbara transportsystemet med högst andel kollektivtrafikresenärer och lägst andel bilister i Norden, med 37 procent vardera. Men det kan ändras, enligt WSP:s rapport.
Nu börjar också de senaste årens nedskärningar på grund av inflation och minskat passagerarantal märks bland resenärerna. 37 procent av stockholmarna säger sig ha upplevt en försämring av kollektivtrafiken det senaste året, vilket är högre än i de andra städerna. Bland de nordiska huvudstäderna är Stockholmsborna också minst nöjda med sina pendlingsresor.
– Det beror delvis på nedskärningarna, men det finns också andra faktorer, som problem med pendeltågen, säger Lasse Brand.
Du gjorde undersökningarna innan SL minskade turtätheten avsevärt med innerstadsbussarna. Hur tycker du att det ser ut nu?
– Jag kan tänka mig att missnöjet är ännu större nu.
Med “ond spiral” menar du att regionens nedskärningar i trafiken kan döda SL?
– Det är inte så dramatiskt då kollektivtrafiken kommer att dö ut. Många stockholmare kan inte sluta åka kollektivt så lätt, kollektivtrafiken är det viktigaste för att Stockholm ska fungera. Men det är också viktigt att Region Stockholm inte gräver ett eget hål, säger Lasse Brand.
Samtidigt, menar han, har regionen begränsade finansieringsmöjligheter.
– I Finland, Danmark och Norge har staten gått in lite mer, med extra stöd till kollektivtrafiken.
De senaste åren hög inflation har förändrat hur människor reser. Mer än hälften av de intervjuade har antingen bytt färdmedel eller reser mer sällan, på grund av höga kostnader. Bilresandet har minskat mest samtidigt som fler cyklar och går.
En sparstrategi, att arbeta hemma, visar en tydlig klyfta mellan de som måste vara fysiskt närvarande på jobbet och de som har möjlighet att arbeta hemifrån.
Och distansarbete kan öka igen enligt rapporten – 40 procent av de tillfrågade vill jobba mer på distans, och en tredjedel upplever att deras arbetsgivare har blivit mer öppna för distansarbete det senaste året.
WSP har också noterat tydliga skillnader mellan de fyra huvudstäderna.
I Köpenhamn har andelen som åker kollektivt har ökat, förmodligen tack vare tunnelbanans nya ringlinje, men staden har tappat andelen cykelpendlare – samtidigt som bilpendlingen ligger kvar på höga nivåer, klart högre än i Stockholm.
Oslo behåller sin position som den ledande elektrifieringsstaden i Norden, med högst tillgång till elbilar, elcyklar och elskotrar.
Helsingfors utmärker sig med en hög andel invånare som går och som arbetar på distans.
– Helsingfors har en medveten strategi, de planerar noga runt sina trafiknoder och tänker på fotgängare som sin egen typ av trafik, säger Lasse Brand.
Läs mer:
Fler pendeltåg går i tid – men Anton Fendert är inte nöjd
Bilen är den stora förloraren under den ekonomiska krisen
Fakta:Det var så undersökningen gjordes
Svaren samlades in under maj och juni 2024. Totalt har ca. 3 000 personer deltog i undersökningen, varav 1 300 från Stockholms län.
Det är andra gången som WSP genomför den nordiska mobilitetsstudien i storstadsregionerna Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.