Bedrägerier är ett socialt problem som vi alla har ett ansvar för, även vi på Nordea, och vi tar detta på största allvar. Under flera år har Nordea stärkt kundskyddet och gjort flera förbättringar för att stoppa bedrägerier.
Författaren till insändaren “Tvinga banker att kompensera alla lurade kunder” begär en försening av överföringar – just den typen av lösning finns hos Nordea med vårt “Sparkonto extra”. Det finns andra lösningar för den som vill vara extra försiktig, till exempel “Valfritt försiktig”.
Vi är överens om att fler måste ta sitt ansvar. Ett socialt problem löses av flera och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Det innebär att till exempel Nordea, andra banker, myndigheter, beslutsfattare och även privatpersoner har ett ansvar.
En lösning där skyldigheten att kompensera bortser från personligt ansvar skulle kunna få en viktig del av kedjan, kunderna, att sluta vara friska misstänksamma. Misstanke behövs tyvärr idag när någon oväntat och utifrån kontaktar dig och ber dig logga in eller föra över pengar. Om detta händer, lägg på telefonen.
I Bank-id-appen finns samma typ av varningsinformation för både identifiering och signering. En lösning där ersättningar görs utan vidare eftertanke skulle möjliggöra det som på engelska kallas “friendly fraud”, det vill säga två bekanta som gör upp för ett bedrägeri.
Dessutom skulle det skapa en enkel inkomstkälla för bedragare utan risk. Vi får inte glömma att bedrägeri är ett brott. Det är bedragarna som är kriminella och får skulden.
Författaren till insändaren “Tvinga banker att kompensera alla lurade kunder” begär en försening av överföringar – just den typen av lösning finns hos Nordea med vårt “Sparkonto extra”. Det finns andra lösningar för den som vill vara extra försiktig, till exempel “Valfritt försiktig”.
Vi är överens om att fler måste ta sitt ansvar. Ett socialt problem löses av flera och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Det innebär att till exempel Nordea, andra banker, myndigheter, beslutsfattare och även privatpersoner har ett ansvar.
En lösning där skyldigheten att kompensera bortser från personligt ansvar skulle kunna få en viktig del av kedjan, kunderna, att sluta vara friska misstänksamma. Misstanke behövs tyvärr idag när någon oväntat och utifrån kontaktar dig och ber dig logga in eller föra över pengar. Om detta händer, lägg på telefonen.
I Bank-id-appen finns samma typ av varningsinformation för både identifiering och signering. En lösning där ersättningar görs utan vidare eftertanke skulle möjliggöra det som på engelska kallas “friendly fraud”, det vill säga två bekanta som gör upp för ett bedrägeri.
Dessutom skulle det skapa en enkel inkomstkälla för bedragare utan risk. Vi får inte glömma att bedrägeri är ett brott. Det är bedragarna som är kriminella och får skulden.
Vi vill också lyfta fram att Nordea ersätter många kunder och alltid följer Allmänna reklamationsnämnden och befintlig domstolspraxis. Varje bedrägeri är en tragedi för offret och vi är fast beslutna att fortsätta vårt arbete.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.