Svenska Massive rodde nya "Star wars" i hamn. - idag nyheter
   

Svenska Massive rodde nya “Star wars” i hamn.


Det var först när Yoda dök upp, i form av en staty utanför Lucasfilms lokaler i San Francisco, USA, som det verkligen slog Julian Gerighty:
– Vi håller faktiskt på med ett “Star Wars”-spel.
Han ledde en grupp från Sveriges Massive, som var där för att sälja sin idé till ett spel. En idé som det ärevördiga filmbolaget uppenbarligen gillade.
– Innan dess är det bara en pitch, man vet inte hur den ska landa. Man vill inte få upp sina förhoppningar, säger han.
Det var tidigt 2020, precis innan pandemin stängde världen. Speljätten EA hade fortfarande ett exklusivitetsavtal om “Star wars”, där svenska Dice producerade de slagfältsfokuserade “Battlefront”-titlarna och amerikanska Respawn tog hand om ljussvärdsstriderna i “Jedi: Fallen order”.

Men affären med Lucasfilm höll på att ta slut, och för svenska Ubisoft-ägda Massive innebar det en öppning. I rollen som kreativ chef hamnade det på Gerightys bord att dra upp riktlinjerna för vilken typ av spel företaget skulle göra. Det handlade om att muta något som inte redan hade gjorts.

Välkända hjälmar i Lego på Massives kontor i Malmö. Studion står i huvudsak för spelets storsatsning "Star wars fredlösa"där tio andra studior är inblandade.

– Det var väldigt viktigt för oss, och för Lucasfilm Games. De jobbar hårt för att inte bara se till att allt passar in i universum, utan att alla upplevelser är väldigt olika varandra. Och att de har potential att bli en del av kanonen – mer än ett spel, säger han.
Sweden’s Massive samarbetade redan med Disney om ett “Avatar”-spel, och hade visat sin tekniska kompetens med de postapokalyptiska “The Division”-spelen. Förslaget var att göra det första “Star Wars”-spelet där spelaren rör sig fritt i en stor och öppen värld. Men inte en där du följer en rebell eller den onda sidan, utan någon från utkanten, en fredlös som försöker navigera de slingrande vägarna mellan olika brottssyndikat, inte olikt Han Solo i den ursprungliga filmtrilogin.
– Perspektivet var någon som är en av oss. Vi återkommer ofta till det: att det är en relaterbar karaktär som faktiskt bara försöker överleva, säger Navid Khavari, som lett arbetet med berättelsen.

Cloé Hammoud jobbade på Ubisoft Paris innan hon flyttade till systerstudion i Malmö för att jobba vidare "Division 2".

Drygt fyra år efter resan till San Francisco är spelsläppet nu nära. Till Massives stora, luftiga lokaler – företaget rymmer hela kvarteret Eden vid Möllan i Malmö – har journalister från bland annat Brasilien, Japan, USA och Australien flugit in för ett pressmöte. I entrén tar två stormtrupper emot, och kräver legitimation. Väggarna är täckta av enorma tavlor, neonskyltar, mattor och canvasmålningar med motiv från spelet. Även toaletterna har dekorerats med affischer med “Outlaws”-motiv.
Cloé Hammoud, som jobbar med att skapa spelets världar, beskriver det som “en riktigt häftig möjlighet” att jobba på “Star Wars”.
– Jag tror att det är första gången min mamma förstod vad jag faktiskt jobbar med, för hon kan om “Star Wars”, förklarar hon.

Navid Khavari är ansvarig för berättelsen i "Star wars fredlösa".

Spel på denna nivå är extremt komplexa. Förutom flera hundra anställda på Massive i Malmö är tio andra studios involverade, på platser som Shanghai, Bukarest och Toronto. Under 88 dagar fick 75 skådespelare sina rörelser inspelade i tre olika studior. Bara för spelets mellansekvenser – som flyttar berättelsen framåt – uppskattas det att runt 10 000 bildrutor med manus ritades.
– Folk tror att “det kan bara göras i 3D”. Men alla bakom kulisserna – casting, skapa 3D-modeller, göra texturerna, ljussätta, komponera och sedan granska det. Det är ett jättejobb, och det läggs mycket energi på det, säger Bogdan Draghici, som arbetat med filmerna i spelet.

Massor av animatörer, ljusdesigners, programmerare, designers, författare, filmfotografer, kompositörer och personer med andra titlar fyller krediterna.

Kompisen Nix är redan en intern favorit i studion. Om spelet går bra är det inte otänkbart att han också finns bland spelare. En idé till en gosedjursvariant finns redan i Massives entré, skyddad bakom glas.

Massiva anställda kan prata i timmar om de tekniska systemen som gör att den lilla varelsen Nix – som redan finns som gosedjur – kan lämna spår i snön och sanden, eller knepen som låter en sekund flyga ut i rymden för att sedan landa på en av spelets fem planeter och månar och kliva ut på marken, utan synliga laddningstider.
Vd Thomas Andrén konstaterar att förväntningarna också är mycket höga på titeln.
– Och det är vi såklart otroligt stolta över, säger han.
Den globala spelvärlden har genomgått ett stålbad de senaste 18 månaderna. Det som var en framgångssaga under pandemin drabbades av en baksmälla där projekt skrotades, sedan länge etablerade spelstudior stängdes skoningslöst ner och tusentals utvecklare blev arbetslösa. Det slitna uttrycket “du är aldrig bättre än ditt förra spel” har sällan varit så tydligt. Swedish Pieces Interactive, en av Skövdes äldsta spelstudior, fick stänga portarna när deras skräckspel “Alone in the dark” floppade.
– Marknaden går fortfarande bra för oss. Det är mer som att marknaden har stabiliserats lite efter denna nära överhettning. Nu går det ner mot en mer normal utvecklingskurva, säger Andrén.

Yoda-statyn står utanför Lucasfilms högkvarter i San Francisco. Arkivbild.

Genom pandemin och den efterföljande avmattningen har Massive lyckats jonglera med två jätteprojekt – förutom “Outlaws” även “Avatar: Frontiers of Pandora”, som släpptes i december förra året. Dessutom skapas fortfarande nytt material till den fem år gamla “The division 2”, den så kallade “Avatar”, och arbetet med “The division 3” har också börjat så smått.
Tomas Andrén verkar fast besluten att det är så Massive kommer att arbeta i framtiden, och berättar att studion lärt sig mycket under resans gång.
– Så idag känner vi oss väldigt mogna på att ta oss an nya utmaningar av den här storleken.

Thomas Andrén, VD, och Linda Malmgren, kommunikationschef, på Massive.

Den 30 augusti släpps “Outlaws” över hela världen. I spelpress beskrivs titeln som en av årets mest efterlängtade releaser. Men varken “Star Wars”-licensen eller hypen är en garanti för framgång.

Kommunikationschef Linda Malmgren beskriver det som en hårresande upplevelse att vänta när servrarna öppnar i Nya Zeeland, som är den första att ge sig in i galaxen långt, långt borta som Massive skapat en bit av.
– Vi är oerhört glada över att få dela detta, att resten av världen ska få uppleva det vi redan får uppleva.

Tekniskt komplex

“Star wars outlaws” är som andra moderna Massive-spel byggda i den egenutvecklade motorn Snowdrop, verktygslådan som spelet skapas med.

Nytt i spelet är bland annat teknik för att sömlöst kunna flyga sitt rymdskepp i rymden, landa på en planet (vissa specifika områden) och sedan kliva ut ur skeppet och genast börja spela till fots.

Nytt är också en teknik för deformerbar terräng, som gör att realistiska spår kan bildas i sand och snö.

Spelet använder också ray tracing för reflektioner och indirekt ljus.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa