Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.
Enligt Olsson var ett av huvudproblemen i vintras, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, att det tog lång tid att avisning av tågen.
– Det ligger utanför vår ram. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att få fart på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför denna vinter.
Trafikverket har ett avtal med tågbolagen att inga tåg kommer att gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan stöta på i tågtrafiken är hård vind i kombination med blöt snö som fryser, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som “äter snö”, det vill säga plockar upp och smälter. Problemet är att veta var man ska placera maskinerna, eftersom väderförändringar kan vara mycket lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt som möjligt, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger om dagen.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsbolagen har det bättre i år än förra året.
– Det stora beslutet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ner är inga problem, då kan vi ta ganska mycket snö. Men är det blåsigt och mellan noll och minus fem grader är det inget kul. Det är en helt annan spelplan.