Erfarenheterna från resor till Danmark och Tyskland har inte precis fått mig att se fram emot att tillbringa de där halvtimmarna med att ladda vid de stationer som erbjuds.
Varför tänker avgiftsoperatörerna att det är en bra idé att smälla upp stolparna på blåsiga platser så långt ifrån någon form av service som möjligt? Eller på något övergivet köpcentrum där alla butiker har legat inklättade i 10 år? Och stationerna är alltid utan tak för det verkar självklart att elbilister tycker det är jättekul att koppla in laddkabeln i ösregn…
Visst, stormarknaderna har förstått att det kan vara bra att ha laddstolpar för att locka elbilister som kanske köper det svaga kaffet och den sega bullen. MEN i regel finns det inget tak över laddstationerna och de som tankar fossila bränslen och är skyddade från regn ler gärna mot oss elbilister när vi springer in dyngblöta efter att ha messat med kablar och laddkort under tiden då det våta från himlen öste ner.
OKQ8 har en app som fungerar bra i Sverige – Dilemmat är att när man kör i Danmark så har de danska förarna naturligtvis ett eget OK och en app som bara verkar fungera för danskar. Jag provade alla mina tio laddningsappar och mina fem laddningskort/taggar på en OK laddstation på Lolland – inget fungerade. Som tur var förbarmade sig två danskar och lät mig ladda några kilowattimmar på deras kort. Samma gemenskap kan uppstå mellan elbilister som mellan hundägare – all oro ventileras framför trillingstolpen/hunden.
I en tysk by hittade jag något som såg bra ut på laddningskartan – tre snabbladdare med 150 kilowatt effekt, och alla var gratis. Kruxet var att de låg i utkanten av ett industriområde och det tog 25 minuter att gå till det enda öppna matstället – ett kebabställ utan toalett.
Ja, jösses. Kanske du kan har fortfarande lite hopp om Nederländerna, som vi passerar på vägen till Normandie – det är det europeiska land med absolut flest snabbladdare.
Någon holländsk laddoperatör kanske har insett att även elbilister vill ha en stunds avkoppling med tak över huvudet, gott kaffe och gärna en serviceperson som kan fixa en skramlande stolpe?
Eller inte, vi får se. Om du som läsare har några tips på en laddstation som har en hint av komfort i Nederländerna, Belgien och norra Frankrike, hör gärna av dig.
Trafikljus: Gult.
Läs mer texter om elbilareller mer krönikor av Ia Wadendal.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.